Ustawa o ochronie sygnalistów – zmiany 2024
Ustawa o ochronie sygnalistów, która wchodzi w życie 25 września 2024 roku, wprowadza istotne zmiany mające na celu zapewnienie ochrony osobom zgłaszającym naruszenia prawa. Obejmuje to zarówno podmioty publiczne, jak i prywatne, które będą zobowiązane do wdrożenia odpowiednich procedur ochrony sygnalistów. Wprowadzenie tych przepisów jest wynikiem implementacji dyrektywy 2019/1937 Parlamentu Europejskiego i Rady do polskiego porządku prawnego.
Poniżej przedstawiam najważniejsze aspekty tej ustawy:
- Definicja sygnalisty
Sygnalista to osoba, która uzyskała informacje o nieprawidłowościach lub naruszeniach prawa w organizacji, w kontekście związanym z pracą. Osoba ta nie musi być pracownikiem, może to być także kandydat do pracy, stażysta, wolontariusz, a nawet kontrahent. Ustawa przewiduje ochronę także dla osób spoza organizacji, które posiadają informacje o naruszeniach.
- Zakres naruszeń objętych ochroną
Ustawa obejmuje szeroki zakres obszarów, które mogą dotyczyć zgłoszeń sygnalistów. Do najważniejszych należą m.in.:
- Korupcja
- Naruszenia zamówień publicznych
- Nieprawidłowości w usługach, produktach i rynkach finansowych
- Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
- Bezpieczeństwo produktów
- Ochrona środowiska
- Bezpieczeństwo transportu
- Zdrowie publiczne i dobrostan zwierząt
- Zgodność z normami zdrowia i bezpieczeństwa
Podmioty mogą rozszerzyć ten zakres o inne obszary, np. kwestie związane z prawem pracy.
- Procedura zgłoszeń
Zgłoszenia mogą być dokonywane na trzy sposoby:
- Wewnętrznie – do odpowiednich osób lub działów w organizacji.
- Zewnętrznie – do organów ścigania lub innych właściwych instytucji.
- Publicznie – poprzez ujawnienie naruszeń w mediach lub innych publicznych kanałach komunikacji.
Przed zgłoszeniem, sygnalista powinien mieć uzasadnione podstawy do sądzenia, że informacja jest prawdziwa.
- Obowiązki podmiotów prawnych
Ustawa nakłada na podmioty prawne obowiązek wdrożenia wewnętrznych procedur do zgłaszania naruszeń. Obejmuje to zarówno sektor publiczny, jak i prywatny, w tym przedsiębiorców i samorządy. Procedury te muszą zapewniać odpowiednią ochronę sygnalistom, w tym:
- Zabezpieczenie tożsamości sygnalisty
- Ochrona poufności zgłoszeń
- Monitorowanie i podejmowanie działań następczych
- Ochrona sygnalistów
Sygnaliści będą objęci szczególną ochroną przed represjami, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim. Zgłoszenie nieprawidłowości nie może prowadzić do działań odwetowych wobec sygnalisty, takich jak zwolnienie, obniżenie pensji czy dyskryminacja.
- Zwolnienia z obowiązków
Nie wszystkie podmioty będą zobowiązane do wdrożenia tych procedur. Zwolnione z tego obowiązku będą podmioty, które:
- Mają mniej niż 50 pracowników – wyjątkiem są podmioty działające w sektorze usług, produktów i rynków finansowych.
- Jednostki organizacyjne gmin i powiatów – o liczbie mieszkańców poniżej 10 tys.
- Przepisy karne
Ustawa wprowadza również przepisy karne, które mają na celu ukaranie osób, które nie zapewnią sygnalistom ochrony lub będą naruszać przepisy dotyczące zgłoszeń.
- Przepisy przejściowe
Przepisy dotyczące zgłoszeń zewnętrznych wejdą w życie 25 grudnia 2024 roku, co oznacza, że do tego czasu obowiązują tylko przepisy dotyczące wewnętrznych procedur, ochrony sygnalistów oraz przepisy karne.
- Wnioski
Nowe przepisy mają na celu stworzenie bezpiecznego i przejrzystego systemu zgłaszania nieprawidłowości w organizacjach, zapewniając jednocześnie sygnalistom ochronę przed odwetem. Wdrażanie tych procedur przez podmioty prywatne i publiczne będzie miało kluczowe znaczenie w zapewnieniu skutecznej walki z nieprawidłowościami, korupcją i innymi naruszeniami prawa, w tym w obszarach takich jak korupcja, środowisko czy zdrowie publiczne.
Konsekwencje niestosowania przepisów z ustawy o sygnalistach
Nieprzestrzeganie nowych przepisów może grozić popełnieniem wykroczenia, a w niektórych przypadkach również przestępstwem:
- kto, chcąc, aby inna osoba nie dokonała zgłoszenia, uniemożliwia jej to lub istotnie utrudnia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku- art. 54 ust. 1 u.o.s.,
- kto podejmuje działania odwetowe wobec sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2– art. 55 ust. 1 u.o.s.,
- kto wbrew przepisom ustawy ujawnia tożsamość sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku– art. 56 u.o.s.,
- kto dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło, podlegagrzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 – art. 57 u.o.s.,
- kto, będąc odpowiedzialnym za ustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych, wbrew przepisom ustawy procedury tej nie ustanawia lub ustanawia ją z istotnym naruszeniem wynikających z ustawy wymogów, podlega karze grzywny– art. 58 u.o.s.